بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) به بازاریابی اشاره دارد که در آن محتوا نقش اول را ایفا می کند، به صورتی که موجب جذب کاربر به سایت شده و در نهایت فروش محصول، رشد برند و توسعه کسب و کار را فراهم می کند.
بازاریابی محتوایی ما را به مسیری هدایت می کند که بدون ایجاد مزاحمت برای کاربران و مشتریان محتوایی ارزشمند برای آنها تولید کنیم. سپس مخاطبانی که برای استفاده از این محتوا جذب کردهایم را ترتیبی دهیم تا به مشتریان یا طرفداران ما تبدیل شوند.
محتوای تولیدی، شما را به کاربران و مخاطبانتان می شناساند. اگر محتوا نداشته باشید، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی در شبکه های اجتماعی، سئو و … معنایی ندارد و در نهایت هم فروش موفق معنایی نخواهد داشت.
با توجه به گسترش بیش از حد انتظار این حوزه بازاریابی و افزایش رقابت در آن، برای دست آوردن موفقیت نیاز به استراتژی مناسبی خواهید داشت. در قدم بعدی باید رقیب هایتان را آنالیز کنید تا اهداف و چگونگی پیشبرد آنها را بدانید، با دانستن چگونگی پیشبرد اهداف رقبا و شناسایی آنها می توانید با توانایی بیشتری در عرصه رقابت پیش بروید. در وهله بعد، شناسایی درست رفتار و اهداف رقبا به شما کمک خواهد کرد تا ضعفها و کمبودهای خودتان را بهتر درک کنید و راه مقابله با آنها را فرا بگیرید.
به عنوان نمونه، کسب و کاری در زمینه محصولات آرایشی بهداشتی دارید، محتوایی که تولید می کنید باید مرتبط با این موضوع باشد. به عنوان نمونه مزایای محصولات عرضه شده را معرفی کنید. مثلاً اگر از این محصولات استفاده نشود چه اتفاقاتی می افتد، این محصولات چقدر در زندگی افراد اهمیت دارند و … محتوا تولید کنید.
تولید محتوا بدون هدف هیچ نتیجه ای نخواهد داشت، قبل از شروع به تولید محتوا هدف خود را تعیین کنید. این محتواها هستند که باعث پیشرفت روزافزون شما خواهند شد. محتوای شما نباید برای شخص خاصی نوشته شود، بلکه باید در خصوص موضوعی باشد که با برنامه ریزی قبلی برای هدفی خاص تولید و منتشر میشود.
به فرض شما یک مهندس معمار هستید و سایتی برای دریافت سفارش های طراحی دارید. شما باید خودتان را به کاربران بشناسانید و اعتمادشان را جلب کنید. برای این که کاربر طرح های خود را به شما سفارش دهد، که البته این کار کمی حساس خواهد بود، باید شما را بشناسد و به این باور برسد که شما به خوبی به کارتان مسلط هستید و در کارتان تخصص لازم را دارید، پس کارتان در تولید محتوا به این شکل خواهد بود که به کاربران تداعی کنید که از عهده کار بر می آیید و محتوای رایگانی روی سایت در اختیار مخاطبان و علاقه مندان قرار دهید تا با تخصص شما بیشتر آشنا شوند و همچنین با ارایه نمونه کارهای انجام شده کیفیت فعالیتی طراحی هایتان را به نمایش بگذارید.
خود سایت و طرح های گرافیکی آن، مخاطب را در مسیر بازاریابی شما هدایت می کند ولی چیزی که مخاطب را (با هدف قبلی) به انجام فعالیتی وا می دارد، محتواست.
همیشه در هر فعالیتی، نوآوری، ابتکار و خلاقیت را در نظر داشته باشید تا همیشه از رقبا متمایز باشید.
بازاریابی محتوایی و سئو مکمل یکدیگر و یک پارچه هستند و با همدیگر است که قدرت خود را به وضوح نمایش میدهند.
سئو تقاضاهایی را ایجاد میکند و بازاریابی محتوا به تقاضاهای ایجاد شده پاسخ می دهد، به عبارتی دیگر سئو کلمات کلیدی است و بازاریابی محتوایی استفاده کردن از این کلمات کلیدی برای هدفی از قبل تعریف شده می باشد.
کلمات کلیدی تان را متناسب با این حوزه انتخاب و سپس شروع به تولید محتوا کنید. محتوایی که منتشر می کنید باید در جهت کلمات کلیدی تان باشد تا باعث رشد این کلمات در نتایج موتورهای جستجو شود. نوشتن و یادداشت برداری پایه تولید محتوا هستند. بعد از نوشتن محتوا را غنی تر کنید و آن را بهبود دهید سپس به فرمتهای مختلف تبدیل کرده و منتشر کنید.
سخت نگیرید تا اوضاع برایتان سخت نشود، هدف از بهبود و غنی تر کردن محتوا این نیست که حتماً باید کامل ترین محتوا را داشته باشید بلکه آن را به حد قابل قبولی برسانید و سپس منتشر کنید. هر موقع که بخواهید و لازم باشد می توانید آن
را اصلاح و تکمیل کنید. این محتوا قرار نیست چاپ شود که دیگر امکان ویرایش و تکمیل را نداشته باشید. این نوع فعالیت، نشر برخط است و همیشه می توانید به تغییرات محتوا دسترسی داشته باشید.

حتماً محتوای خود را متناسب با فرمتی که دارد در سایر وب سایتها به صورت گسترده انتشار دهید. سایتهای بسیاری وجود دارند که میتوانید برای این منظور استفاده کنید. به عنوان نمونه در صورتی که مقاله ای تولید کرده اید، در شبکه های اجتماعی، انجمنها و …. منتشر کنید. یا اگر محتوای ویدیویی رایگان تولید کرده اید در سایتهای اشتراک ویدیو بارگذاری و منتشر کنید.
مهمترین نکته ای که در بازاریابی محتوایی مطرح می شود این است که اولویت اول و آخر، کسی نیست به جز مخاطبان و چیزی جز سلیقه او نیست.
امیدواریم لذت کافی را از خوندن این مقاله برده باشید. نظرتان در مورد بازاریابی محتوایی چیست؟ خواهشا با ما در میان بگذارید.