طراحی انواع سایت

فروشگاهی

شرکتی

شخصی

مشاور املاک

پزشکی

خبری

آموزشی

آگهی و دایرکتوری

طراحی انواع سایت

فروشگاهی

شرکتی

شخصی

مشاور املاک

پزشکی

خبری

آموزشی

آگهی و دایرکتوری

مقالات

کارآفرینی دیجیتال چیست؟

کارآفرینی دیجیتال چیست؟

بهترین و پایدارترین روش درآمدزایی از اینترنت داشتن یک کسب و کار است. کسب و کار اینترنتی می تواند با توجه به مهارت تخصصی در بستر ارائه خدمات یا به صورت تجارت عمومی مثل فروشگاه های اینترنتی باشد. آنچه مورد توجه باید باشد این است که در یک طرف خدمات یا محصول و در طرف دیگر مشتری یا خریدار وجود دارد. در فضای رقابتی اینترنتی هیچ کسب و کار پایدار و موفقی یک ماهه یا چند ماهه ساخته نمی شود و برای خلق بستری که بتوان محکم به درآمد آن برای اداره زندگی، پیشرفت و توسعه کار تکیه کرد مستلزم تلاش هدفمند و تمرکز درازمدت و برنامه ریزی است.

ایده پردازی، نیازسنجی اجتماعی، خلاقیت، تیم همکاران خوب، سرمایه گذاری، بازاریابی و مدیریت از الزامات هر کسب و کار موفق و پایدار محسوب می شوند.

داشتن درآمد از اینترنت و داشتن کسب و کار اینترنتی را یکسان تلقی نکنید، چرا که تفاوت بسیاری دارند. درآمد اینترنتی یعنی مهارتی که بتوانید در قبال انجام کاری دستمزد خاصی را دریافت کنید، این مهارت می تواند طراحی، برنامه نویسی، تدریس آنلاین، بازاریابی، همکاری در فروش و … باشد. در این مدل از درآمدزایی اولین و مهمترین اصل داشتن مهارتی برای اجراست. میزان درآمد در این روش بستگی به توانایی اجرایی شما و میزان تجربه تان دارد، اما به مراتب ساده تر و زودبازده تر از راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی است. درآمدهای حاصل از مهارت به همان اندازه که ساده و زود بازده هستند به همان اندازه هم محدود هستند.

کسب و کارهای اینترنتی که مد نظر ماست در شاخه فروشگاه های اینترنتی قرار دارند. فروشگاه اینترنتی به دو صورت است: یکی محصولات فیزیکی و پستی عرضه می کند و دیگری محصولات دیجیتالی و قابل دانلود ارائه میدهد.

محصولات دیجیتال محصولاتی اند که بعد از تصمیم به خرید توسط مشتریان، از طریق سایت به درگاه اختصاصی یا واسطه بانکی هدایت می شوند و بعد از تکمیل پیش فاکتور و پرداخت مبلغ مربوطه، امکان دانلود محصول را خواهند داشت و در بیشتر موارد می توانند در ایمیل خود لینکی از محصول را داشته باشند.

این شیوه یک روش درآمدزایی از پروژه های دیجیتالی محسوب می شود، چرا که در راستای به اشتراک گذاشتن و تولید دانش و اطلاعاتی برای افزایش معلومات عمومی جامعه و بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی افراد جامعه و … پیش می رود، چنین پروژه هایی به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در یک راستا (گسترش نوآوری) و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان (به ویژه در تولید محصولات دیجیتالی مربوطه) تشکیل می شود. قابل ذکر است تمامی فعالیت هایی که در این راستا خدمات رسانی دارند جزئی از کسب و کارهای دانش بنیان محسوب می شوند.

برای شفاف سازی تفاوت های عرضه محصولات فیزیکی و دیجیتالی به مقایسه این دو می پردازیم:

فروشگاه محصولات فیزیکی

فروشگاه محصولات فیزیکی

فروشگاه های اینترنتی محصولات دیجیتالی با فروشگاه های اینترنتی محصولات فیزیکی در مواردی تفاوت های مهم دارند.

فروشگاه های محصولات فیزیکی دردسرهایی در رابطه با بسته بندی محصولات دارند که هزینه بر است و البته در برخی موارد در زمان پرداخت و ارسال محصول در قیمت کل لحاظ می شود، همچنین برای ارسال محصول باید از طریق اداره پست اقدام شود که این نیز مشکلات خاص خود را دارد. در مواردی مشتری برای اطمینان خاطر می خواهد هزینه محصول را درب منزل به مامور پست پرداخت نماید که با توجه به قراردادهای اولیه صاحب کسب و کار و اداره پست امکان پذیر است. حتی احتمال برگشت بسته ارسالی وجود دارد، اگر تضمین بازگشت محصول در صورت نارضایتی را تعهد کرده باشید.

حال این که برای بسته بندی و ارسال بسته هر اندازه هزینه کنید در زمان پرداخت در فاکتور لحاظ می شود، ولی اگر از نظر بعد زمانی به این نوع کسب و کار و عرضه محصول نگاه کنیم، گردآوری و بسته بندی و ارسال محصول به آدرس پستی مشتری پروسه‌ای زمانبر است.

از طرفی دیگر محصولات، فیزیکی هستند و با فروش محصولات از تعداد موجودی های انبار کاهش می یابد و باید به فکر تهیه و گردآوری محصولاتی بود که به فروش رفته اند تا جای خالی آنها پر شود، به عبارتی انبار باید تامین شود تا موجودی محصولات صفر نشود.

از جانب دیگر برای محصولات فیزیکی امکان شکستگی، از کار افتادگی، در برخی موارد نزدیک شدن به تاریخ انقضای مصرف محصول و آسیب های مختلف وجود دارد که باید برای عرضه چنین محصولاتی این موارد را نیز در نظر بگیریم.

یکی از مهمترین تفاوت های دیگر، میزان درآمد از فروش است، به صورتی که محصولات فیزیکی تهیه و گردآوری می شوند و برای تک تک محصولات هزینه می شود، حال زمان فروش هر محصول مقدار اندکی سوددهی خواهد داشت، چرا که به خاطر رقابت های تنگاتنگ فروشگاه‌های محصولات فیزیکی در سطح فضای مجازی روی مدیریت قیمت و ارزش گذاری محصولات مشابه بیشترین تمرکز را دارند تا بازار فروش را به سمت خود سوق دهند چرا که به خاطر آنلاین بودن و دسترسی سریع تر به کسب و کارهای اینترنتی برخلاف کسب و کارهای سنتی، قیمت محصولات مشابه توسط کاربران رصد می شود و اگر به مدیریت قیمت و ارزش گذاری در این موارد توجهی نشود در عرصه رقابت از رقبای خود عقب خواهید افتاد.

فروشگاه محصولات دانلودی

فروشگاه محصولات دانلودی

حال به فروشگاه محصولات دیجیتالی نگاهی بیندازیم؛ بدون تردید میتوان گفت محدودیت هایی که برای فروش و عرضه محصولات فیزیکی وجود دارند را هرگز تجربه نخواهد کرد.

محصول دیجیتالی و قابل دانلود، اگر خود شما تولید کننده آن باشید از صفر تا ۱۰۰ آن بر طبق سلیقه خود شما تولید خواهد شد و هزینه بالایی هم برای شما نخواهند داشت. این نوع محصولات چون قابل دانلود هستند مشکلات بسته بندی، ارسال پستی یا برگشت محصول توسط مشتری را ندارند.همچنین تاریخ انقضایی برای چنین محصولاتی تعریف نشده است. بعد از فروش محصول، شما دغدغه تامین و تهیه و گردآوری محصولات فروخته شده را ندارید و به صورت نامحدود می توانید یک محصول دیجیتالی را به فروش برسانید، بدون این که موجودی آن کاهشی داشته باشد. مقوله زمان بر بودن را که در محصولات فیزیکی به آن اشاره کردیم در عرضه این نوع محصولات مطرح نمی شوند، چرا که زمانی که برای چنین محصولاتی صرف می شود تنها در زمان تولید و توسعه آن خواهد بود و بسیاری از فعالیتهای زمان بر که محصولات فیزیکی دارند به کلی در این نوع محصولات از بین می روند.

این محصولات به گونه ای هستند که هرگز شما مشکلات شکستگی، خرابی، از کارافتادگی و … را که در محصولات فیزیکی مطرح بودند را نخواهید داشت.

میزان درآمد این نوع محصولات محدودیتی ندارد، با توجه به این که محصولات دیجیتالی بیشتر توسط خود شما تولید می شوند و از معلومات، تخصص و اطلاعات خود برای تولید آن بهره می برید. به این صورت دیگر مشابه فروش محصولات فیزیکی جزئی از قیمت محصول به عنوان سود فروش به شما تعلق نمی گیرد، بلکه تقریباً کل قیمت محصول سود فروش شما را شامل می شود. (هزینه‌های تولید و عرضه محصولات دیجیتالی و هزینه‌های غیر مستقیم را نیز در نظر داشته باشید)

هزینه های غیر مستقیم مالی برای این نوع محصولات مطرح می شود به این صورت که برای تولید محصول دیجیتالی که از اطلاعات و معلومات و تخصص هایی که خودمان طی دورانی به صورت رایگان و یا با صرف هزینه‌هایی کسب کرده ایم، بهره

برده می شود و درصد انتقال و به اشتراک گذاشتن آنها هستیم، برای تولید آن به صورت مستقیم هزینه نمیشود ولی مهارت و تخصص هایی که در زمانی با صرف هزینه های کسب شده است در تولید آن دخالت دارد یا حتی می تواند نقش اصلی برای تولید آن را داشته باشد.

برای مثال اگر یک کتاب الکترونیکی را فرض کنیم، برای این که این کتاب نگارش شود، مولف، تخصص و اطلاعاتی را که قبلاً با صرف هزینه کسب کرده است را در قالب کتاب الکترونیکی به اشتراک می گذارد که جزو هزینه های غیر مستقیم تولید محصول در نظر گرفته می شوند. حال اگر طراحی جلد کتاب نگارش شده و صفحه آرایی و … مربوط به آن را نیز در نظر بگیریم، دیگر جزو هزینه های غیر مستقیم تولید نخواهند بود، بلکه جزو دسته‌ای هستند که برای تولید و عرضه محصول دیجیتالی ضروری بوده و باید هزینه شوند.

در صورتی که بخواهیم عرضه محصولات دیجیتالی آنلاین را با فعالیت به شکل سنتی و خارج از فضای اینترنتی مقایسه کنیم تفاوتها بسیار اساسی تر خواهند بود.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. لطفا نظرات خود را در مورد کسب و کار دیجیتال و فروش محصولات به صورت فیزیکی و یا دانلودی را با ما در میان بگذارید.

نظر خود را بنویسید