سئو چیست؟

در اینترنت همه چیز از یک «جستجو» آغاز می شود. جستجو در دنیایی از اطلاعات و اگر مهمترین عنصر موجود در دهکده جهانی را «اطلاعات و داده ها» بدانیم، قطعا بعد از آن «جستجوگرها» هستند که حائز اهمیت اند. بدون جستجوگرها دنیای بیکران اطلاعات موجود در اینترنت تبدیل به هیچ می شود. در اهمیت فوق العاده نقش موتورهای جستجو هیچ تردیدی وجود ندارد و در این بین نام جستجوگر «گوگل» بیشتر از همه می درخشد!
بر اساس آمار موجود، به طور میانگین در هر ثانیه 40000 جستجو فقط توسط گوگل انجام میشود. این بدین معناست که در هر روز 3.5 میلیارد جستجو و در هر سال 1.2 تریلیون بار در سراسر جهان از گوگل برای جستجو در اینترنت استفاده میشود. (دقت کنید که این آمار میانگین است و قطعا تعداد جستجوها بسیار فراتر از این مقدار میرود. برای مشاهده آمار دقیق جستجو در هر لحظه می توانید به این سایت مراجعه کنید.) حال شما به عنوان صاحب یک سایت، میخواهید از این آمار چه سهمی داشته باشید!؟ طبیعی است که هر چه سهمتان از این آمار بیشتر باشد و در نتایج جستجو بیشتر دیده شوید، تجارتتان پررونق تر خواهد بود و قادر خواهید بود به طور شگفت انگیزی از اینترنت درآمد کسب کنید. این است فلسفه «سئو»!

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)
واژه SEO (جالب است بدانید برخلاف آنچه که به نام سئو در بین اغلب مردم جا افتاده است تلفظ صحیح ایس ای او است و نه سئو!) مخفف Search Engine Optimization است یعنی «بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو». به کمک تکنیکهای سئو میتوانیم رتبه سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو ارتقا دهیم و به لینکهای ابتدایی صفحه نتایج برسیم. طبعاً وقتی یک سایت در نتایج جستجو به عنوان اولین لینک نمایش داده میشود، علاوه بر جذب بازدید کننده، ناخودآگاه اعتماد کاربر را نیز جذب می کند. چرا که کاربران اینترنت به نتایج موتورهای جستجویی مانند گوگل و یاهو اعتماد دارند. هنگامی که تصمیم میگیرید در طولانی مدت و به کمک تکنیکهای سئو، رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید و با این استراتژی نسبت به جذب بازدید کننده اقدام کنید، در واقع دیگر هیچ هزینه تبلیغاتی سر راهتان نیست و همان طور که اشاره کردیم، اینجا برگ برنده «اعتمادسازی» در اختیار سایتی است که دارای محتوای با کیفیتی بوده و از تکنیکهای سئو استفاده می کند.
برای اینکه ذهنیت دقیق تری نسبت به دانش سئو و آنچه خواهید آموخت به دست آوردید، باید بدانید که موتورهای جستجو، بیش از 200 پارامتر و ملاک را برای بررسی و انتخاب بهترین سایتها و نمایش آنها در نتایج جستجو مورد استفاده قرار میدهند. به عنوان مثال کیفیت محتوا، سئوی تصاویر، یک لینکها، سرعت سایت و غیره توسط رباتهای موتورهای جستجو بررسی میشوند و در نهایت امتیازی برای آن صفحه در نظر گرفته میشود. هر چه این امتیاز یا رنک (rank) بیشتر باشد، جایگاه سایت در نتایج جستجو بالاتر خواهد بود. ما می توانیم با یادگیری سنو و آشنایی بیشتر با الگوریتمهای موتورهای جستجو که امتیاز سایت را بررسی میکنند به صورت طبیعی رتبه سایتمان را در نتایج جستجو بهینه کنیم تا به مرور در صدر نتایج نمایش داده شویم. این فرایند جذب بازدید طبیعی بوده و هیچ تقلبی در کار نیست از این جهت ممکن است اندکی زمان بر باشد.
4 دلیل مهم که باید از تکنیکهای سئو برای جذب بازدید استفاده کنیم:
برخلاف روشهای تبلیغاتی که هزینه های هنگفت و دائمی را به دنبال دارد، با سئو میتوانیم بازدید کنندگان زیادی را به صورت رایگان به سایت خود جذب کنیم.
بازدید کنندگانی که از طریق موتورهای جستجو به سایت ما می رسند، اعتماد بیشتری به سایت خواهند داشت، نسبت به افرادی که از طریق تبلیغات به سایت وارد میشوند و این مورد باعث تبدیل بازدید کننده به مشتری میشود.
زمانی که از طریق تبلیغات بازدید کننده جذب میکنید، جذب بازدید تا زمانی ادامه خواهد داشت که برای تبلیغات در دیگر سایتها پول بپردازید ولی به کمک تکنیکهای سئو به صورت دائمی از طریق موتورهای جستجو ورودی خواهید داشت.
به کمک تکنیکهای سنو و جذب ورودی از طریق موتورهای جستجو، دقیقا جامعه هدف را در سایت خود شکل میدهید و بازدید کنندگانی وارد سایتتان میشوند که به دنبال محصول یا خدمات شما هستند.
امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.
در مقالات آینده بیشتر در مورد سئو و اصول صحیح استفاده از آن در وب سایتمان خواهیم پرداخت.
لطفا دیدگاهتان را در مورد سئو و این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.